donderdag 19 november 2015

Paddenstoelenfeest

In de afgelopen weken ben ik er verschillende malen met de camera op uit geweest, ook voor paddenstoelen. Op 20 oktober bezocht ik Park Huis te Kinderdijk, hier vond ik verschillende geweizwammen. Ze komen behoorlijk algemeen voor maar doordat ze meest zo klein en onopvallend zijn ziet de gemiddelde Nederlander ze niet. Toch zijn ze mooi! Elk exemplaar is altijd weer iets anders.

geweizwam
 
Een stuk verder kwam ik enkele prachtige vliegenzwammen tegen! Blijft toch best zeldzaam in onze regio. 

vliegenzwam

vliegenzwam

De witte stippen op de hoed zijn niet van de hoed zelf, of dat de hoed wit gespikkeld is. Het zijn resten van de 'jas' waar de paddenstoel uitgebarsten is, die als kleine stukjes achterblijven op de hoed. Na verloop van tijd verdwijnen die resten ook en ziet de hoed dus vrijwel helemaal rood.

Weet niet de naam van deze paddenstoel. Maar heb hier wat zitten experimenteren met het fotograferen door een blad heen, wat best leuke effecten kan geven.
 
In november heb ik een paar keer het Alblasserbos gedeelte Oud-Alblas bezocht. Een andere paddenstoelenliefhebber wees me hier op een boomstam die op de grond lag, waar verschillende soorten kleine maar erg mooie paddenstoelen op te vinden waren.
 
Paarse knoopzwam

Gewoon wimperzwammetje

Gewoon wimperzwammetje

Langdraadwatje
 
Natuurlijk is er in een bos, zeker zo'n vochtig bos als het Alblasserbos, ook volop mos te vinden. En ik heb ontdekt dat de sporenkapsels van het mos van zeer dichtbij prachtig mooi kunnen zijn! Wat ik dan probeer vast te leggen met de macrolens, maar wat door het kleine formaat niet altijd meevalt. Maar af en toe zitten er wel plaatjes tussen waar ik tevreden mee ben.
 



 
Tot slot nog een paar plaatjes van een algemene paddenstoelensoort:

Gewone zwavelkop

Gewone zwavelkop
 

2 opmerkingen: