donderdag 18 december 2014

Paddenstoelen in het Alblasserbos

Een bezoek aan de tandarts zou me vanmiddag langs het Alblasserbos voeren, gedeelte Oud-Alblas. Ik was benieuwd of en hoeveel paddenstoelen er daar op dit moment te zien zouden zijn, dus ging de camera mee in de tas.
Op de terugweg van de tandarts bleek ik nog wel wat tijd over te hebben dus besloot door het bos te fietsen. Het was vanmiddag nogal donkergrijs buiten, met een flink aantrekkende wind. In het bos is het dan nog een flinke slag donkerder, maar het was in ieder geval droog. Door het donkere weer en omdat ik geen statief en macrolens bij me had, verwachtte ik er niet te veel van. Ik ben er overigens al een tijdje achter dat je van je rugzak, met eventueel regenpak en een bonk hout ook een aardig 'statief' kan bouwen :). In ieder geval heb ik uiteindelijk nog mooie plaatjes kunnen schieten!
Eenmaal in het bos vielen me al gauw groepjes gewoon fluweelpootjes op, op dode kleine boomstronken. Een mooie soort, onderstaande opnamen waren de mooiste in de serie.

Gewoon fluweelpootje

Gewoon fluweelpootje
 
Even verderop viel me een heel klein paddenstoeltje op die op een stam groeide. De naam hiervan weet ik nog niet.
 
 
Amper een paar meter verder kwam ik weer een paar leuke soorten tegen: de bruine en gele trilzwam.
 
Bruine trilzwam

Gele trilzwam
 



Tot nu toe had ik steeds met de fiets aan de hand gelopen, maar ik besloot om verder te fietsen, omdat ik anders voor het donker waarschijnlijk niet thuis zou zijn... Toch viel mijn oog na enkele honderden meters op een duo geweizwam die er haast om leken te schreeuwen om gefotografeerd te worden. Dus zat al gauw weer op m'n knieën op de bosbodem. Heb als achtergrond een met mos begroeide boomstam genomen, waardoor de geweizwammetjes er beter uit komen.

Geweizwam


Trouwens, 'gewei'zwam klinkt indrukwekkend, maar stel je er niet teveel bij voor. Ze zijn ongeveer een paar centimeter groot... Maar van dichtbij heel mooi!
Richting de uitgang van het bos fietsend reed ik nog even langs een plek waar ik bijna twee weken terug mooie echt judasoren zag staan, op een dode tak die op de grond lag. Toen had ik geen camera bij me. Ik was bang dat ze nu weg zouden zijn, maar ze stonden er tot mijn grote vreugde nog heel mooi bij!

Echt judasoor, vanaf zelfgebouwd 'statief'

Echt judasoor, vanuit de hand
 
Tot zover het paddenstoelen-avontuur in het Alblasserbos. In tegenstelling tot wat ik verwacht had waren er vele paddenstoelen te zien! Vast te danken aan het zachte en vochtige weer. Een aanrader aan iedereen om eens goed om je heen te kijken als je in het bos komt! Er is veel moois te zien...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten