maandag 15 december 2014

Winters

Gelet op de temperaturen van deze dagen lijkt de titel van dit bericht niet echt handig gekozen. Superzacht is het gelukkig niet, maar koning winter wil nog niet echt in het zadel komen. Dit overigens tot vreugde van de ijsvogels en ander wintergevoelig gedierte :).
'Winters' slaat hier op de soorten en aantallen vogels die je op dit moment in de polder aan kan treffen. Ook in de tuin trouwens.
Vanmiddag weer eens op m'n fiets gestapt en een 'rondje Donk' gedaan. Vooral met de bedoeling om de ganzen, gelegerd in de Donkse Laagten, goed af te kijken op halsbanden en zeldzame soorten. Ik was nog maar een paar honderd meter van huis of de eerste leuke soort diende zich aan: vrouwtje brilduiker. Dit is zo'n soort die je als verrassing tijdens je winterse fietsrondje kan hebben. Echt zeldzaam is deze soort niet in de Alblasserwaard, toch is het altijd leuk om er ééntje tegen te komen, zeker in een polderslootje, zoals ik 'm vanmiddag zag. Eerst was ze actief aan het duiken, later ging ze zich uitgebreid zitten poetsen. Had geen bijster goede vogellens op m'n camera (18-135 mm), maar heb toch niet te klagen over de plaatjes die ik kon maken:





 
Begon goed dus. Even verder bleek het gebied rondom de Heiweg geen bijzonders op te kunnen leveren vandaag. Het kan ook niet altijd feest zijn natuurlijk.
Weer wat verder kwam ik bij een locatie waar sinds enkele weken weer regelmatig ransuilen gezien worden. Op deze plek zijn jarenlang soms veel ransuilen gezien, maar juist de laatste paar jaar kwamen er vrijwel geen waarnemingen meer vandaan. Leuk dus dat er toch weer of nog wat ransuilen op deze plek huizen. Zelf zag ik deze fraaie soort voor het laatst op 13 mei 2011 op deze locatie, vandaag zag ik er weer één:
 
 
Hier vlakbij zat ook een forse groep van vele honderden kieviten, waar ik nog een kemphaan tussen vond. Tot hier toe geen slechte oogst dus.
Voor zover ik over polder Bleskensgraaf noordzijde kon kijken zag ik geen ganzen. Fietsend over de Geerweg viel me een betonnen duiker op die uit de slootkant stak. Ik zag er wat mos en kleine paddenstoelen op staan, dus liep er even naartoe. Uiteindelijk leidde het ertoe dat ik daar een poos op m'n buik gelegen heb om de boel te fotograferen; prachtig die minilandschapjes! De soort paddenstoel ben ik nog niet uit, maar mooi was dit kleine tafereeltje wel:
 


 
Het grootste deel van de ganzen bleek vandaag in polder Zevenhoven te zitten, met eindelijk flinke aantallen brandganzen, die tot nu toe flink schaars was in deze omgeving dit seizoen. Tussen deze duizenden ganzen kon ik geen zeldzame soorten of halsbanden vinden. Wel vond ik een brandgans met pootringen, die vrij dichtbij liep. Ik kon 'm bijna aflezen, tot die in wat hoger gras ging lopen, waardoor de ringen vrijwel niet meer te zien waren. Een 'jammer maar helaas' momentje. Toen ik op de Achterdijk fietste zag ik in polder Streefkerk nog een forse groep ganzen zitten, met name kolgans. Hier vond ik een zwarte halsband met de code SUN. Thuis heb ik op geese.org deze halsband ingevoerd, en het bleek een mooie vangst te zijn! Het is namelijk een vogel van minstens 10 jaar oud, en dit was de eerste keer dat deze vogel in de Alblasserwaard gezien werd! Daar kwam nog bij dat deze vogel twee dagen eerder nog in Friesland gezien was. In het kader van: de natuur verrast altijd...
Ondanks dat er haast geen bloeiende planten en insecten te zien zijn, maken bovenstaande waarnemingen een grauwe kille winterdag toch goed!



7 opmerkingen:

  1. Prachtige plaatjes Corné, van de paddestoeltjes en het mos op een duiker! Zullen vast niet ontbreken in "De natuur in eigen omgeving beter bekeken", neem ik aan? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke blog man! Mooi verhaal en prachtige foto's, Corné!

    Bizar hoe mooi zo'n stukkie mos met een padestoel is! Normaal fiets ik daar zo voorbij, maar nu ik dit zie ga ik toch wat beter opletten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank beiden! Zou zo maar eens kunnen Willem ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke blog, Corné. Ik ga deze zeker volgen. Prachtige foto's van deze paddenstoelen. Ik ben ook al aan het zoeken geweest welke soort dit zou kunnen zijn, maar kom er niet helemaal uit. Als je wilt kan ik de foto plaatsen in een paddenstoelenforum, waar ik lid van ben, en de mycologen hierin vragen welke soort het is.

    Groet,

    Leo Tukker

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank Leo! Ik heb zelf nog niet gezocht in mijn 'paddo-boeken', maar wat je daar noemt is ook een handige manier om aan de naam te komen inderdaad, dus mag best.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kreeg de volgende info: Helaas kan je mosklokjes niet determineren door afbeeldingen te kijken. Belangrijke kenmerken zijn de sporenornamentatie, de aanwezigheid van gespen, pleuro- en caulocystiden en de vorm van de cheilocystiden. Zonder microscoop kan je die niet achterhalen en blijft het een mosklokje spec. Er zijn gemakkelijk 40 soorten mosklokjes in Nederland.

    Ik hoop dat je er iets mee kunt, Corné.

    Groet, Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Leo,
    Dank voor de moeite, weten we toch weer heel wat meer!

    Groeten,
    Corné

    BeantwoordenVerwijderen